9 Haziran 2016 Perşembe

Satranç | Kitap Yorumu

Herkese kocaman bir merhaba! Sınavlarım bitti ve ben de rahat rahat hesaplarıma girmenin tadını çıkarıyorum. Ramazan'ın da gelmesiyle 'gece geç saatlere kadar ayakta durma günleri' gelmiş bulunmakta. ^^ Madem bu kadar rahatlığa ulaştım hemen gelsin yorumlar dedim ve oturdum bilgisayarın başına. :) Bu arada Kitap Hırsızı'nı okuyorum ve çok akıcı gidiyor.

*****
Puanım: 1|1



Kitap Adı: Satranç
Yazar: Stefan Zweig
Yayın Adı: Can

Tanıtım:

Rastlantı sonucu eline geçirdiği bir kitapla satrancın inceliklerini öğrenerek bu oyunu bir tutkuya dönüştüren ve giderek bu tutkusu yüzünden beyin hummasına yakalanan Dr. B.'nin öyküsüdür görünüşte Satranç. Ama derinlerde bir veda mektubudur aslında.
Stefan Zweig'ın Brezilya'da sürgündeyken yazdığı ve Şubat 1942'deki intiharından birkaç ay önce tamamladığı Satranç, Avrupa kültürünün nasyonal sosyalist tehlike altında yok oluşuna işaret eder.
Avrupa kültürüne elveda derken yaşama da veda etmeyi seçen Zweig'ın son yapıtı Satranç, gerilimli kurgusu ve kahramanın ruhsal gelgitlerinin işlendiği dokusuyla, kısa ama her bakımdan etkileyici olağanüstü bir uzun öyküdür.

*****

Kitabı okuyalı yaklaşık 1 ay olduğu için kitap hakkındaki bazı noktaları kaçırabilirim ki şu an düşüncelerimi toplamakta zorlanıyorum. O zaman ilk şöyle kapağından falan gireyim konuya :D

'Satranç' kitabının farklı yayınevlerinden birçok baskısı var, ben almak için Can Yayınları'nın baskısını seçtim. Kapağına ki özellikle o mor renge bayıldım! İç kapağında da mor renk var, zaten okumadan aşık oldum kitaba. Eğer kitabın üç boyutlu halini görmek istiyorsanız tık tık ! Kitabın tanıtım pdfsi için tık tık ! 

Kitabın konusuna gelirsek -tanıtımdan anlamışsınızdır- baş karakterimiz satrancı büyük bir tutkuya dönüştüren Dr.B. Kitabın en başında baş karakterle konuya dalınmayınca daha çok seviyorum, sonradan tanışmak daha sabırsız ediyor insanı. Konu hakkında daha fazla bir şey söylemek istemiyorum, zaten kısacık bir kitap :)

''...Satrançta insanın kendi kendisine karşı oynamak istemesi, kendi gölgesinin üzerinden atlamak istemesi gibi anlamsız bir zıtlık durumudur.''

Yazarın daha önceden yalnızca bir kitabını okumuştum; 'Merhamet'. Çok fazla bilinen bir kitabı değildir kendileri. Etkisinden çıkamadığım kitaplardan biri olunca yazar hakkında çıtayı bayağı yükseklere çıkarttım. Yaptığım yersiz de değilmiş, incecik bir kitapla sizi koca bir dünyanın içine sokan türden bir yazar. Kitapta yalın fakat insanı derinden etkileyen birçok cümle ve paragraf var. Aslında bahsettiğim cümleler öyle süslü püslü değil fakat insanı etkilemeyi çok iyi başarıyorlar.

"Satrancın çekiciliği temelde bir tek şeyden kaynaklanır: stratejisinin farklı beyinlerde farklı biçimlerde gelişmesinden."

Kitapta sevdiğim ve etkilendiğim çok fazla nokta var aslında ama sanırım bunlar arasından en besti karakterlerin psikolojisi hakkında olanlardı. Yazar öyle bir analiz ve çözümleme yapıyor ki kişinin iç dünyasını birebir görebiliyorsunuz. Kurgu yönünden zaten gönlüme taht kurdu, bir de anlatımının güzelliği eklenince tadından yenmez bir hal aldı.

"Bütün yontulmamış varlıklarda olduğu gibi onda da gülünç bir kendini beğenmişlik vardı."

Farklı baskılara ait kapakları;




Yalnız kitabı okuduktan sonra siz de benim gibi satranç oyununa merak salıp telefonunuza filan indirmeye çalışabilirsiniz, sonra demedi demeyin :)

O zaman lafı daha fazla uzatmadan noktayı koyayım. Yazarla tanışmak için çok iyi bir seçim olabileceği gibi yazarın kaleminden daha önce okumuş olanlar için kaçırılmaması gereken bir eser. 

Yeni yorumlarda görüşmek üzere,
xoxo.

2 yorum:

  1. Bloğumda seni mimledim dilersen sende etkinliği yapabilirsin. Hesap linkimi buraya bırakıyorum: http://ankassoul.blogspot.com.tr/
    Yaparsan çok güzel olur!

    Bu arada kitabı henüz okumadığım için yorumuna okuduktan sonra mutlaka bakacağım. :')

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mim için çok teşekkür ederim <3 En losa sürede yapmaya çalışıcağım. O zaman kitabı okuduktan sonra senin yprumunu da bekliyorum :)

      Sil